Cupcakes

Tyvärr har jag ingen bild på de cupcakesen jag gjorde idag men ett recept ska ni faktiskt få.
Ett tips när ni bakar cupcakes som jag använde mig av idag är att dela upp smeten i två delar och smaksätta olika, det gick faktiskt jättebra.

Här har ni grundreceptet:
  • 50g smält smör
  • 1 ägg
  • 1 dl socker
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 dl mjölk
  • 2 dl mjöl
  • Smaksättning

Och så här gör ni:

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret.

Vispa ägg och socker poröst.

Blanda i det övriga ingredienserna lite i taget under omrörning.

Dela upp smeten i 2 olika delar och smaksätt med dina favorit smaker. Ni kan använda er av t ex, mörk choklad, vit choklad, citron essense och vanilj. Jag använde mörk och vit choklad. Om du vill kan du ju dela upp smeten i 4 delar och smaksätta med olika.

Fyll muffins formarna och ställ på en plåt och grädda i ugnen i ca 6 – 7 minuter om det är mini muffins och ca 10 – 12 minuter om muffinsen är stora som muffinsen i en muffinsplåt.

 

Om du gör normalstora muffins får du ca 5 st. Om du dubblar receptet får du ca 12 normalstora. Har inte testat att göra i mindre formar så jag vet inte hur många de blir.


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0