Kladdmuffins med white chocolate frosting

Har presis bakat några cupcakes som jag tänkte ta med mig till Giselle. Ska nämligen ha tjejkväll där och jag ska snart dra dit, men tänkte slänga in ett litet recept på dem här underbara först. Receptet på både muffinsen och frostingen tog jag från den här fina bloggen.




Till ca 14 kladdkakemuffins:
2 ägg
2½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
½ tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
100 g smör

White chocolate frosting
75 gram vit choklad
130 gram mjukt smör
150 gram cream cheese
2 dl florsocker
ev några droppar valfri karamellfärg [jag använde röd]

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och ställ åt sidan.
2. Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Blanda alla torra ingredienserna för sig ordentligt.
3. Rör snabbt ner i äggsmeten och häll sedan ner smöret. Rör inte för mycket, utan bara precis så det blir blandat, för annars försvinner det "fluffiga" ur smeten och då blir muffinsarna inte lika bra.
4. Klicka ut i formar och grädda längst ner i ugnen i ca 10 minuter. Muffinsarna ska vara kladdiga när de tas ut, låt dom sedan stelna i kylskåp.

Frostingen;
1. Smält chokladen i vattenbad och låt svalna.
2. Vispa smöret med elvisp så det blir krämigt. Vispa/rör sedan ner övriga ingredienser.
3. Ställ in i kylen ett slag så frostingen stelnar en aning innan den spritsar på de fyllda kladdkakemuffinsarna.

TIPS ! När muffinsarna har stelnat blir det ju ofta en liten grop i mitten. Det är jättegott att lägga i ngt bär eller ngn frukt där. Jag la i ett hallon i varje och sån spritsa jag över frostingen.










Kommentarer
Tara

Vd goda de ser ut:D

2011-03-19 21:51:23
URL: http://tortelina.blogg.se/
Sofia

Sv; Tack :)

2011-03-20 01:01:47
URL: http://zips.blogg.se/
Linnéa

Åh så kul att du testade det receptet, visst är dom goda? :D



Kram!

2011-03-27 19:53:58
URL: http://baktokig.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0