Choklad och Halloncupcakes.

Idag har jag nämligen vart på kör med mysiga tjejer från min klass, och vi har bestämt oss för att en av oss ska baka till varje onsdag som vi träffas, så idag stod jag för det och hade dem här smarriga cupcakesen, som jag bakade  igår!
Receptet kommer härifrån, och om ni vill ha fler smarriga recept så borde ni kollla runt där lite, för där finns massa söta saker!



Till 12 st stora muffins:
150 g smör
2 dl strösocker
2 st ägg
1,5 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
5 msk kakao
3,5 dl vetemjöl
2 dl mjölk
ca 1-2 dl frysta hallon
12 rutor choklad med valfri smak, kanske mint, chili, vit choklad, eller mjölkcholad. Välj vilken som helst.
Chokladfrosting:
60 gram mjukt smör
100 gram cream cheese
3 msk kakao
4-5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 msk varmt, starkt kaffe

 

Muffins: Sätt ugnen på 175°C. Skär upp smöret och lägg i en bunke (så hinner det bli lite varmare än kylskåpskallt). Häll på strösockret. Smörj en muffinspanna som rymmer 12 stora muffins eller ta fram stora muffinsformar. Hacka chokladen. Vispa smör och socker till en jämn smet, använd elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget och vispa snabbt ihop till en fin smet. Rör ner vaniljsocker och mjölk. Blanda vetemjöl, kakao och bakpulver i en annan bunke. Rör sedan ned i den andra skålen. Fördela smeten i muffinsformarna. Tryck till sist ned några hallon i varje muffin samt en runt choklad. Grädda mitt i ugnen i 175°C i ca 30 minuter. Prova med en sticka, muffinsarna ska vara torra. Låt svalna.

 

Frosting: Vispa ihop alla ingredienser till frostingen och bred sedan över de avsvalnade chokladmuffinarna. Dekorera med strössel eller något fint!

 


Kommentarer
Ponyo

Så goda de ser ut! :) Lite förrädiskt när jag ligger här lite sugen på någonting men egentligen borde sova. :P

2011-04-14 00:13:27
URL: http://www.annamaria-l.se
e S o h

sv: aah men jag vet vilken du menar :D en sån har jag också velat ha :) är den svår att lära sig?

2011-04-14 21:20:24
URL: http://esohlbeerg.blogg.se/
Robert Cayden

SVAR: haha jag älskar kampsporter men som du säger är det lite dyrt ;)



var den bra då? :D (Hur många lingon finns det i världen) Ikväll ska jag ut och äta glass med en kompis, sj då? :)



Kramar

2011-04-16 18:08:28
URL: http://caydens.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0