Ugnsbakad lax med bulgursallad

Hej på er. Long time no seen. Har de rätt bra och lever livet som ni kan läsa mer om här!
Tänkte skriva om den supergoda maten jag åt till middag för en stund sen. Lax, som börjar bli rätt vanligt i den här bloggen hehe, men det är ju så fruktansvärt gott.

Slängde mest ihop lite saker jag tycker om hoppades på de bästa. Vad jag använde mig utav till två personer var:
2 laxfiléer
2 dl creme fraiche
1 tsk sambal oelek
lite chilisås
1/2 tomat finhackad
1 vitlöksklyfta pressad
kryddor, som salt, chili, spiskummin
2 port. bulgur
några soltorkade tomater
några inlagda vitlöksklyftor (jag hade med chilismak)
1/2 citron, skalet och ev. lite saft
olivolja
kryddor

Ungefär så såg det ut, hehe... så nu gör ni såhär.
Börja med att blanda ihop fraichen, sambal oelek, chilisås, tomaten, vitlöken och kryddorna. Smörj in en form med olivolja, salta laxen och lägg i den. Häll sedan över såsen och sätt in i ugnen på 200 grader i ca 20-25 minuter.
Koka bulguren enl. förpackningen. Hacka de soltorkade tomaterna och vitlöksklyftorna. När bulguren är kokt, hetta upp fett i en stekpanna och häll i bulguren, tomaterna, vitlöken och citronskalet, ev. saften.
Låt allting bli varmt och häll i lite olja och krydda.
And voíla! Servera allt tillsammans med en grönsallad. Lycka till!

Kommentarer
Helena

Så gott det här låter! Jag älskar lax!:)

2012-04-10 20:56:00
URL: http://baklust.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0