Tom ka gai

I helgen har jag varit hos min morbror och hälsat på. De första jag såg när jag gick in i köket var nudlar, kyckling och kokosmjölk så förstod nästan direkt va de tänkt göra. Tom ka gai är en thailändsk soppa med nudlar och kyckling och jag åt det flera gånger när jag var i thailand. Inte så svårt att göra faktiskt och det blev riktigt gott! Receptet hämtade vi på recept.nu , men ska självklart lägga in de här också.
Vad som behövs:
Ingredienser
3-4 kycklingfiléer
150 g färska champinjoner
160 g körsbärstomater
3 st citrongrässtjälkar
1-2 röda chilifrukter
2 salladslökar
8 dl hönsbuljong
8 dl kokosmjölk
1 msk riven färsk ingefära
5 limeblad
4 port äggnudlar
2 msk fisksås
0,5 dl färskpressad limesaft (1-2 lime)
1 kruka koriander
Ev. Lime och chili till garnering
Do it like this!
Skär citrongräsen tunt, kärna ur chilin och skär den i tunna skivor.
Blanda buljong och kokosmjölk i en kastrull, tillsätt ingefära, citrongräs, limeblad och chili och låt det koka upp och sedan sjuda i ca 15 minuter.
Skär undertiden kyckling i strimlor, champinjoner i skivor och halvera tomaterna.

Koka nudlarna enligt anvisningarna på förpackningen. Lägg ner kycklingen i soppan och sjud tills den är genomkokt, i ca 5 minuter. Tillsätt champinjoner och tomater och låt sjuda ytterligare någon minut.

Blanda i fisksås och limesaft. Skiva salladslöken och hacka koriander.
Lägg upp nudlarna på botten av soppskålarna.

Häll på soppa och strö över salladslök, koriander och servera direkt med limeklyftor. 
Om mera hetta önskas, toppa med lite mer skivad chili.






Kommentarer
Helena

Mums vad det låter gott! Jag var på thairestaurang i veckan och fick njuta av de härliga smakerna.

2012-03-11 17:29:21
URL: http://baklust.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0